På Regnbueskolen tror vi på, at hvert enkelt menneske er unikt og værdifuldt og derfor har lov til at være den man er.
Hvert barn og hver voksen er et individ med ret til udfoldelse og forskellighed.
Samtidig tror vi på, at mennesket er skabt til at indgå i fællesskaber. Hvert menneske har nok sin helt uvurderlige værdi, men alligevel er vi ikke meget værd alene og hver for sig. Vi bliver først til sande mennesker, når vi indgår i fællesskaber med vores medmennesker.
Ret til individualitet og oplevelse af fællesskabets styrke må derfor være to ligeværdige forhold, når vi på Regnbueskolen definerer vores trivselspolitik.
Det fællesskab, som eleverne derfor gerne skal opleve på Regnbueskolen, er et fællesskab, der ser forskelligheden som en ressource og ikke som et problem.
Vi ønsker, at eleverne oplever, at børn og voksnes forskelligheder (forskellige evner, temperamenter, interesser m.v.) er noget, der tilsammen gør fællesskabet rigere og ikke fattigere. At vi oplever, at fællesskabets styrke er summen af alle elementerne og ikke kun den lille delmængde, der er ens.
Et så ambitiøst mål når vi måske aldrig, men det skal ikke forhindre os i at have det som det ideal, vi altid må stræbe efter, og skal vores stræben føre i den rigtige retning, er det i hvert fald vigtigt, at alle aktører på skolen er medspillere. Det er nemlig med fællesskabet som med en kæde. Vi er afhængige af alle led, hvis fællesskabet skal blive godt og stærkt. Det er blandt andet derfor, at det tætte samarbejde mellem skole og hjem er så vigtigt, for vi er naturligvis slet ikke i stand til på skolen alene at nå i nærheden af dette mål uden forældrenes aktive og positive opbakning.
Det er vigtigt, at eleverne både i skolen og hjemme møder den holdning, at alle mennesker har værdi og skal respekteres som det menneske de er, og at dårlig opførsel overfor andre (drilleri, mobning, voldelig eller anden krænkende adfærd, nedladende sprog og lignende) selvfølgelig er uacceptabel opførsel og skal undgås.
Disse retningslinier er nødvendige, men ikke altid tilstrækkelige. For uanset frikvarterstilsyn m.v. vil der altid være tidspunkter og situationer på skolen, hvor der ikke er en voksen i nærheden, ligesom nogle elever er gode til at gemme deres problemer, så længe de er i skolen. Det er derfor afgørende, at elever og forældre gør os opmærksomme på trivselsproblemer, når vi ikke selv kan se dem. Så også her – med henblik på at være tilstrækkelig opmærksomme på eventuelle problemer – er vi afhængige af et tæt og tillidsfuldt skole-hjem-samarbejde.
Det er vigtigt, at vi kan regne med, at vi bliver orienteret, hvis der er børn, der er utrygge eller kede af det, fordi de bliver behandlet dårligt, ligesom forældrene skal kunne regne med at blive orienteret af os, når vi er bekymrede for en elevs trivsel.
Når vi så er opmærksomme på et problem, som vi ikke selv kan løse på skolen, er samarbejdet mindst lige så vigtigt. Problemet løses i så fald kun i et samarbejde mellem alle berørte parter.
Samarbejde og åbenhed er altså nøgleord, hvis vi vil fremme trivslen på Regnbueskolen. Mobning og anden nedværdigende behandling lever nemlig højt på hemmeligheder og angst. Første led i løsning af trivselsproblemer er derfor at få dem frem i lyset.
Forebyggelse af trivselsproblemer er naturligvis mindst lige så vigtig. Og her er det igen den fælles holdning i gruppen, der er afgørende
Du er altid velkommen til at kontakte os på telefon eller mail, hvis du har spørgsmål eller bare vil vide mere om Regnbueskolen. Her finder du telefonnumre og mail!
Har du lyst til at se Regnbueskolen og få en snak med os, så klik her. Så finder vi et tidspunkt, hvor du kan komme på besøg.
Er du bare helt sikker på, at Regnbueskolen er noget for dig, så klik her og læs mere om, at blive meldt ind på Regnbueskolen.
Vi bruger cookies for at sikre, at vi giver dig den bedste oplevelse på vores websted. For at få mere at vide, kan du kontakte os.